08 March 2012

Jajan Tahun 1980-an & 1990-an..best gila!

Tadi,seorang kawan blogger dan FB saya,iaitu Hafizuddin Jalil @ Boxer Kedut,telah mengepost lirik lagu iklan kecik-kecik dulu.Kita yang membesar pada zaman 1990-an mesti ingat lagu ini

'Nini cokolat celup,celup celup,
Nini cokolat celup,celup,celup!
rasa kacang strawberry,sungguh enak sekali,nini...nini!

mesti pernah makan kan??

dan,ini adalah makanan-makanan yang pernah kita makan masa kecik-kecik dulu


eka ambil gambar dari blog ini.......terima kasih owner blog ini....

ha,seronok sikit nak cerita,ada gambar...semua penah makan!!! kecuali yang ramen tu....sedap lah semua...jajan jajan ni!!

teringat iklan tora,iklan ding dang,iklan nini,iklan nano nano...

dulu,sanggup simpan duit,cabut uban arwah atok,untuk dapatkan sekupang dua..dulu sekupang dapat dua bijik gegula,dapat keropok mimi,tam tam,asam masin dua bijik,asam katok sebungkus,asam kulit mempelam sepeket..haishh sedap betul..tu belum lagi chewing gum atau kita sebut 'singgam' dalam kotak kecik..nun cam dalam gambo nun....atas tau..

lagi ada keropok bika.yang macam papedom tu..perisa ayam..tu belum masuk cerita keropok super ring lagi.yang keju tu..kuning semua..hahaha

budak-budak sekarang,ada yang tak merasa dah jajan-jajan zaman kita yang dah tak keluar lagi pada zaman sekarang..hehehe..

dalam tu ada 3 bijik singgam..ada pelbagai perisa..tu keropok durian tu..hadoi bau dia sedap..suka betul hidu..keropok durian tu,dulu isinya penuh,sedap! sekarang ada lagi,cuma tak sebanyak dulu.......hihihihi..

kalau kat pasar malam kan,trend dia,ada seorang pakcik suami isteri jual bermacam-macam jajan,dia susun cantik-cantik...ada macam-macam jenis jajan,cekelat,kopok,asam bagai ah..kita akan amek raga bulat.10 barang seringgit..pilih la mana engko suka,kemudian bayor..memang trend..bila umur menginjak dewasa,dah tak merasa la semua tu..hehehe

dulu,emak tak bagi makan makanan camni,kita makan jugak..otak tak reti nak fikir berkhasiat atau tidak.

dah makan boleh pulak main masak-masak dengan kawan-kawan..tanah goreng sebagai nasi,bunga sebagai sayur..hihihi....main pula pondok-pondok menggunakan daun kelapa... ada rumah..wow best gila la...!

semuanya memberikan satu memori yang sangat indah...bestnya kalau kita ingat zaman kecil-kecil dulu.sekarang dah nak kawen dah pun..hehehe.kan kan...

ha korang pulak macam mana...cerita la apa korang suka makan..hehe







8 comments:

hafizudin said...

Tak tahu budaya budak-budak kampung lain macam mana.
tapi kalau ada jajan yang tak ada label halal.
biasa member-member akan nyanyi cenggini.

"hayok.tak tahu.makan makanan buatan cina".

padahal besar-besar baru tahu.
memang cina yang punya kilang semua tu.

mizzkechique said...

akak suke super ring... mana gmbr super ring?? pehtu suke popcorn jagung n doyan tu..

Niza Romli said...

ohh..kopok doyan..sedappp.

amy syahirah said...

masa kecik2 dulu sy suka kopok popcorn tu. sekarang bila belik , sikit gila isi dia,udara yang lebih . =_='

cik najihah said...

semua jajan tu sy makan..sedap kan..nyum nyum

lisa said...

nano nano nano. hehehe gula2 tu paling sedap. choco ball tu pun selalu makan dulu, bila dah besar dah jarang beli sebab ada coklat lain yg lebih sedap. n_n

NIA SI DRUMSTICK said...

suka la mkn nano-nano..sedapp..hahaha..
smpai skrg kite minat lg ng gula2 tu..hahah

Namee Roslan said...

semua tu namee penah makan..hehe :)