23 April 2012

Kuih Tepung Pelita.....

Assalamualaikum.Harini dah hari Isnin.Arghh malasnyer.hehehe.Harini pagi-pagi dah cerita pasal kuih.Ni kuih tradisional kita jugak ni.Berbekaskan daun pandan.Daun pandan kan aromanya wangi,harum dan klasik je bau dia.Ditambah dengan rasa lemak santan,rasa manis lapisan hijau dibawahnya,memang sedap.Orang kata,ni kuih orang yang susah nak kunyah..hihi.Tapi kita yang senang kunyah ni pun sedap je..Ni la kuih tepung pelita.Walaupun takde bentuk pelita,tapi itulah uniiknya kuih muih tradisional kita.Kan?? hehehe

Resepinye takde lah yer,haritu saya tolong kacau je atas kuali,pastu tuang dalam bekas daun pandan ni.Memang memerlukan kesabaran yang tinggi la,sebab kena kacau daripada biasa macam air,sampailah adunan tu jadi likat.Adunan tu adunan tepung jagung,gula,air,santan.Letih kot.Hehehe...



ni dia.Kalau simpan dalam peti ais,makan masa sejuk,
fuhh sedap.....


dekat sikit.
Bekas dia eka tahu buat..hehehe
senang juga.gunakan kotak mancis sebagai ukuran.
hehehe

Baiklah,yang atas tu secara tradisonal kan,yang bawah ni secara modennya.Cuma tak lah wangi macam daun pandan..hehehehe...


Ni dia.............


Hehehe,dah tak cukup dah bekas pandan ni,
tu menggagau cari bekas buat dadih ni.Jadila begini..hehehe

p/s: Asyik makan kuih moden je,sesekali nak jugak tekak ni kuih lama.Takde yang lama,takde la yang baru kan.hehehehe.Selamat bekerja.Ini entry terpublish sendiri.hehehe

4 comments:

Mr feckry said...

beb peberet gua ni

ciksengeh :D said...

favourite sepjg zaman !

nur amalina athman said...

dulu tak suka kuih ni..
tapi sejak akhir2 ni mkn kuih ni yang ada jagung dlm dia..tersukaa laa pulak..:)

Nafisah Ruslan said...

saya suka kuih ni! :)