26 June 2012

Gulai Lemak Udang Tergolek

Assalamualaikum.

Entry kali ni kite citer pasal masak-masak lah yer..hehehe
Disebabkan bakal berkahwin dengan orang dari negeri yang terkenal dengan gulai lemaknyer,jadi eka ni pun kena lah pandai masak gulai lemak.Walaupun bukan pakar@ terror,boleh masak je dah memadai.Yang penting pedas..hehehe.

Hari Sabtu lepas,mak suruh masak gulai lemak udang galah.Mula-mula nak buat sambal je.Lagi sedap.hihi.Tapi sebab adik lelaki suka gulai lemak,maka masak la jugak.

Bukan la tak penah masak,tapi jarang masak.Sebab tak berapa gemar sangat gulai-gulai gini.Jadinya resepi eka ni memang 'basic' jer lah..hehehe


Gulai Lemak Udang Senang (ceh,kemain bagi nama.haha)

Dua puluh Biji Cabai Burung * Cili padi
Setengah biji bawang besar * Orang N9,tak letak bawang

Tumbuk bahan-bahan tu sampai lumat.
eka memang tumbuk,tak suka pakai blender.

Santan Kelapa (Perah dan asingkan pati dengan kemancor dia)
Udang Galah *Udang biasa pon boleh
Serai sebatang

Mula,mula.ambil periuk,masukkan udang,masukkan cili yang dah ditumbuk tu,
lepastu masukkan kemancor santan.Oh lupa,kemancor tu adalah santan yang diperah,
tapi perahan yang kedua atau ketiga yang terakhir.Dia cam jernih jer la.

Masukkan serai yang diketuk dengan batu lesung

Lepastu bagi dia mendidih,masukkan pula pati santan iaitu perahan pertama tadi,
jangan lupa masukkan garam,perasa sedikit kalo suka *pak aji.kehkeh
dan kacau lah sampai dia mendidih lagi.lepastu tutup api.

dah siap.
Senang tak..hehehehe


Selamat mencuba..hehehehe




4 comments:

MizzTina said...

nape tergolek..?

Mrs Ledibet said...

wah sedapnye gulai lemak udang galah tu...

ak yuyunz said...

sedapnya tengok lemak udang time time puasa ni hihi..

Toko Online Kalistajaya said...

guriih gan..