31 May 2013

Ingat-ingat

Malam tadi, sebelum tidur.

Saya selalu memutar semula kenangan saya. Dulu-dulu. 

Itulah saya, bukan boleh letak kepala terus tidur. Melainkan kalau saya betul-betul penat, barulah letak kepala terus lelap. 

Kita-kita ini, kalau tak nak mendengar kata, payah jugak. 

Saya, dulu-dulu la. Sangat keras hati. Kalau orang tegur tak kena tempat, cepat saja melenting. Sampai bertegang urat leher kalau marah dan tak kena di hati. Ditambah pula selalu saja terasa. Ya, mungkin  begitu seorang remaja yang masih dalam proses untuk membesar dan mahu mengenal jerih payah kehidupan. 

Bila ingat balik, rasa macam malu. Bodoh gila dulu-dulu sangat keras hati. 

Tapi, itu dulu, 7-8 tahun dulu. 

Sekarang, saya bukan lagi remaja. Saya menjadi seorang wanita. Wanita yang umurnya sudah 25 tahun. Sepatutnya umur yang 25 ini, sudah mula perlahan-lahan membuang segala macam perangai dan sikap yang negatif dalam diri kita. 

Kita bukan muda.

Kita makin tua.

Masa berjalan cepat. Tidaklah menunggu kita walau sesaat.

Kita-kita ini, masing-masing buat silap. Masing-masing ada kelemahan dan kekurangan. 

Tapi sewajarnya bila umur makin meningkat, kita makin boleh membuat keputusan untuk diri kita. Sebab kita, diri kita. Kita yang pilih jalan hidup kita. 

Sama-samalah kita, menjadi seorang wanita yang matang. Kita memang tidak sempurna, tapi kita mampu untuk membuatkan orang sekeliling menyenangi diri kita, sebagai wanita. 

Wanita.

p/s : Bila kita melakukan sesuatu kesilapan, nanti setelah beberapa tahun, kita mesti akan rasa, bodohnya begitu dulu. Ya, sungguh. Percayalah.





5 comments:

YnaRazali said...

nice one eka!

♥ Mrs. Secretary ♥ said...

Akak dulu pun cepat melenting jugak..tapi bila makin tua nie dah kurang banyak dah.. ;p

Shawn Razaleigh said...

saya juga ingin menjadi wanita matang


ehh

Tedi said...

Tedi muda2 ni xde pun melenting-lenting... cool gitu... hehe..

Cik Pokemon said...

Rasanya kebanyakan orang pun macam tu jugak kot. Tersamuk lah saya. Rasa macam kejam pun ada jugak masa sekolah menengah dulu sbb cepat melenting, hoho. Bila fikir balik, 'adoi teruknya aku dulu T.T'



p/s : Do visit my blog sometime :)

Copyright © 2012 | Reserved to Belog Cik Eka | Design By Kay SBK