21 April 2016

Sambal Sardin

Hai. Pasal makan pulak lah. Dah tengahari ni terasa-rasa pulak laparnya dah tu teringat sambal sardin semalam.

Semalam baca Blog Kak Wahida. Dia up entry pasal sardin. Terliur plak rasanya dengan sardin dia. Petang semalam hujan. Lauk sardin ni memang kena betul kalau waktu hujan. 

Ape lagi, pegi kedai beli sardin ayam brand. Balik keletung keletang masak.

Resepi alamak sama je senang.

Goreng kentang sebiji hiris-hiris.
Tumbuk cili merah, bawang putih bawang besar. Tumis2 masuk sardin,masuk kentang. Masuk kuah2 perah asam limau @ perahan asam jawa. Perasakan ngan garam. Buh bawang besar hiris. Siap. Daun bawang ada kat umah. Buh la sikit bagi ijo. 



Nyum2 3 kali tambah kalau camni hahaha.
Nak-nak ada petai. Pegh ulam petai ngan nasik panas renjis kicap.

Tapi semalam ada timun je. Pon sedap yakmattt peberet laki bini niii.

Kome suka sardin tak?



10 comments:

Fieda Redzuan said...

Ya Allah terliurnya!! Tapi harapannn nak masak kat rumah memang tak sempat. huhu

Lynda Che Lah said...

penangan gambar sardin Eka kat FB semalam,
akak masak sambal sardin malam tadi..
Siap masak lebih..
Ni brunch makan nasi, sambal sardin ngan bendi goreng..
pergh.....

eima said...

SAYA SUKA SARDIN ... SEDAP .....
MKN NASI PANAS2...HUIISSHHH LG SEDAP

Suriaamanda said...

Sukaaaaa....selalu lawan ngan telur mata atau telur dadar...best wooo...bleh tambah 2 kali nasi

udez huda said...

ayam brand mmg terbaik!huhu
sy suka msk buh cili boh pastu potong bawang je masuk. pemalas sangat haha

wahida said...

amboiii sedappp ni...
kalau sardin mmg tak boleh tolak kan...diet semua tolak tepi...mmg akan makan bertambah...

Ezan Idma said...

peh sedapnyeee. nak nak kalau ada ulam ulaman faveret sangattt

orked violet @ SYA said...

sardin syok!!!

eka, aritu sya ade terbace kt fb.

kalaw kite goreng dulu sardin tu, lagi sedap. tp mase goreng die meletop2 la..

wallahualam. belom rajin lagi nak try. hahahaha

Siqah Hussin said...

Sedap sambal sardin! Masak sardin mesti kena letak cili punya :D

Eera wa said...

nice entry babe. jemput tgok blog saya pula ye :) review forexmudahbyjo